معلمان و دانش آموزان بخوانند | اطلاعیه جدید و مهم آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش چند اطلاعیه مهم صادر کرد.
معلمان و دانش آموزان بخوانند | اطلاعیه جدید و مهم آموزش و پرورش
کد خبر : ۶۷۴۴۴

وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌هایی، در خصوص اقدامات اخیر این وزارتخانه و مدارس برای معلمان، دانش‌آموزان و والدین اطلاع‌رسانی کرد.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مدت زمان داده شده به فرآیند بارگذاری مستندات و ارزیابی مجدد مشمولانی که در وضعیت عدم احراز رتبه جهت تعیین رتبه استحقاقی قرار دارند قابل تمدید نیست.

با توجه به مصوبه هیأت ممیزه و کار گروه مرکزی اجرایی نظام رتبه بندی و پیرو اطلاعیه شماره ۷۰۰/۴۲۸۶۹، ۱۴۰۳ و در اجرای ماده ۵ آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان، موضوع ارزیابی مجدد مشمولانی که پس از ارزیابی نخست در وضعیت عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) قرار داشته‌اند با لحاظ کردن شرایط زیر در فرآیند بارگذاری مستندات و ارزیابی مجدد جهت تعیین رتبه استحقاقی قرار می‌گیرند.

 امسال قرار است ۱۰۴ هزار معلم جذب سیستم آموزشی کشور شوند که ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون و ۳۲ هزار نفر به طور مستقیم توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت است.

مطابق مقررات مدت زمان ارزیابی مجدد مشمولان ماده فوق یک سال پس از تأیید نهایی مرحله اول پرونده آنان در هیأت ممیزه است.

۱- تمامی مشمولانی که تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ حداقل یک سال از تأیید نهایی مرحله اول رسیدگی به پرونده آنان گذشته و کارنامه رتبه بندی آنان دارای وضعیت مشمول مزایا (عدم احراز رتبه)، فاقد رتبه و یا عدم احراز رتبه است مشمول ارزیابی مجدد مطابق ماده ۵ آئین نامه هستند.

۲- ملاک عمل، رتبه مندرج در کارنامه رتبه بندی افراد در صفحه شخصی آنان در سامانه My.medu ir است، لذا در صورتی که فرآیند رسیدگی به پرونده افراد به اتمام رسیده و مورد تأیید نهایی هیأت ممیزه قرار گرفته است مطابق بند (۱) مشمول ارزیابی مجدد می‌شوند.

۳- مشمولان ماده مذکور صرفاً افرادی است که در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در وضعیت مشاغل باشند.

۴- جهت بارگذاری مدارک و مستندات تاریخ صدور و یا اجرای فعالیت باید منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ باشد و تاریخ‌های پس از آن مورد پذیرش نیست.

۵- بارگذاری مدارک از تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شده و به مدت یک ماه است. کلیه مشمولان می‌بایست در بازه زمانی فوق با مراجعه به سایت my.medu.ir در قسمت نتیجه رتبه بندی نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند.

مدت زمان پیش بینی شده قابل تمدید نیست.

۱- راهنمای بارگذاری مدارک قابل پذیرش و امتیازات مربوط به هر مدرک در سامانه درج شده است. پس از مدت زمان ذکر شده امکان بارگذاری مجدد هیچ مدرکی وجود ندارد، توصیه می‌شود افراد ضمن مطالعه دقیق راهنمای مورد نظر شخصاً نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند.

۲- مسئولیت اطلاع رسانی به موقع، دقیق و جامع به مشمولان بر عهده مدیران کل استان‌ها است. تنها انتظار می‌رود تدابیر و راهکار‌های مناسب جهت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به همه مشمولان در سطح استان، مناطق و مدارس اتخاذ شود.

جزییات نحوه تصحیح امتحانات نهایی اعلام شد
در خردادماه امسال یک میلیون و۸۰۰ هزار دانش‌آموز در آزمون‌های نهایی شرکت دارند. یکی از نگرانی‌های جدی دانش‌آموزان و والدینشان نحوه تصحیح برگه‌های امتحانی است. این نگرانی از اینجا نشئت می‌گیرد که قرار است برگه‌های هر دانش‌آموز اول اسکن و به‌صورت الکترونیک تصحیح شود، دوم برگه‌های هر دانش‌آموز توسط معلمان شهر‌های دیگر بررسی شود و سوم اینکه هر معلم فقط مسئول تصحیح یک سؤال باشد. همه این موارد پیچیدگی موضوع را زیاد کرده و بر نگرانی‌ها دامن می‌زند.

ما اصل داستان چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ اول از همه بدانید که تصحیح برگه امتحان نهایی برای پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت کشوری و الکترونیک انجام می‌شود و مصحح در تمام دوره‌های تحصیلی از هویت دانش‌آموز بی‌اطلاع‌است.

پایه‌های ششم و نهم:امسال امتحانات هماهنگ کشوری در پایه ششم دبستان برای دروس علوم و ریاضی و امتحانات سایر دروس به‌صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار می‌شوند. در پایه نهم نیز برای دروس ریاضی، علوم و فارسی سؤالات به‌صورت کشوری طراحی شده بود و امتحانات باقی درس‌ها به شکل استانی برگزار می‌شوند. تصحیح برگه امتحانات کشوری و هماهنگ منطقه‌ای پایه ششم و همچنین امتحانات کشوری و استانی پایه نهم از سوی معلمان خود دانش‌آموز انجام می‌شود.

پایه دوازدهم:برگه‌های دانش‌آموزان آخرین پایه دوره متوسطه دوم به شکل کشوری صحیح می‌شود؛ یعنی ممکن است که برگه امتحانی دانش‌آموزان کرمانشاهی از سوی تصحیح‌کنندگان مشهد بررسی شود و دانش‌آموزان حوزه سمنان نیز برگه‌هایشان برای ارزیابی به حوزه شیراز برسد. در این شیوه هر تصحیح‌کننده وظیفه دارد که یک سؤال از برگه امتحانی دانش‌آموز را تصحیح کند و به‌عبارت دیگر برگه امتحانی یک دانش‌آموز از سوی ۳۰ تصحیح‌کننده بررسی می‌شود و در نهایت برای اینکه هیچ خطای انسانی رخ ندهد، جمع‌بندی نمره و امتیاز نیز به شکل سیستمی انجام می‌شود. در این میان اگر دانش‌آموزی به نمره خود اعتراض داشته باشد، برگه به فرد متخصص دیگری فرستاده خواهد شد تا نمره‌ها دوباره محاسبه شوند.

پایه یازدهم:هر برگه امتحانی به وسیله حداقل ۲ تصحیح‌کننده ارزیابی می‌شود. وظیفه جمع نمره‌ها با تصحیح‌کننده نیست و این کار به شکل سیستمی انجام می‌شود. نکته قابل توجه این است که اگر برگه در جمع‌بندی امتیازات کمتر از یک نمره تفاوت داشته باشد، نمره بالاتر به دانش‌آموز تعلق می‌گیرد، اما زمانی که تفاوت بیشتر از یک امتیاز باشد، برگه برای بررسی دوباره به تصحیح‌کننده سوم سپرده می‌شود.

پایه دهم:مراحل صحیح‌کردن برگه‌های امتحانی پایه دهم مشابه یازدهم و دوازدهم است و برگه‌ها به‌صورت الکترونیکی توسط ۲ یا ۳تصحیح‌کننده بررسی و ارزیابی می‌شود. در نهایت پس از اعلام نمرات، دانش‌آموزان امکان اعتراض دارند و می‌توانند درخواست بازبینی دوباره بدهند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم از اول تیر آغاز می‌شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام پایه هفتم از اول تیر خبر داد.
محمد مهدی کاظمی؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان دبیرستانی گفت: مسئله ثبت‌نام هر سال در قالب پروژه مهر آغاز می‌شود و امسال آغاز فرآیند ثبت‌نام دانش‌آموزان کلاس اول دبستان از ۱۹ اردیبهشت آغاز شد و از اول تیر ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم آغاز خواهد شد.

وی افزود: دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در سایر پایه‌های دوره متوسطه اول و دوم می‌توانند پس از اعلام نتایج امتحانات نسبت به ثبت‌نام در همان مدرسه یا مدرسه دیگری اقدام لازم را انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام به صورت حضوری و اینترنتی انجام می‌شود، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم بعد از انجام فرآیند هدایت تحصیلی در نیمه تیر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس خاص هم پس از اعلام نتایج آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی آغاز خواهد شد.

کاظمی درباره محدوده‌بندی مدارس توضیح داد: یکی از اهداف محدوده بندی بحث عدالت از این جهت است که دانش آموزان هر منطقه از برخی مدارس که دارای ویژگی‌های خاص‌تری هستند، بهره‌مند شوند، مدارس خاص تابع ضوابط و قوانین خود هستند و برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه دولتی باید در آزمون ورودی شرکت و پذیرفته شد و این مدارس محدوده جغرافیایی ندارند.

کاظمی درباره محدوده‌بندی هنرستان‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت رشته‌ها در هنرستان‌ها، محدوده جغرافیایی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند در هر هنرستانی ثبت‌نام کنند

کدام دانش‌آموزان می‌توانند "جهش تحصیلی" کنند؟
دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی در دوره ابتدایی تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ برای ثبت درخواست فرصت دارند.
ثبت‌نام دانش‌آموزان متقاضی جهش تحصیلی تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ادامه دارد، متقاضیان برای ثبت‌نام باید به سامانه my.medu.ir مراجعه کنند.

جهش تحصیلی در دوره ابتدایی انجام می‌شود و جهش از پایه‌های دوم به چهارم، سوم به پنجم وچهارم به ششم امکان‌پذیر است.

خانواده‌هایی که فکر می‌کنند فرزندشان دارای استعداد و توانایی است می‌توانند موضوع جهش تحصیلی را با مدیر مدرسه مطرح کنند.

جهش تحصیلی فقط یک‌بار امکان‌پذیر است و جهش برای بار دوم مشروط به رای کمیسیون (منطقه آموزش و پرورش) و سایر مقررات است.

شرایط دانش‌آموزان برای جهش تحصیلی بدین شرح است:

قبول‌شدگان ساعی و برجسته پایه‌های دوم، سوم و چهارم ابتدایی با رعایت شرایط ذیل و تقاضای کتبی ولی خود می‌توانند مطابق ماده ۶ در ارزشیابی شهریورماه پایه بالاتر شرکت کرده و در صورت کسب سطح پیشرفت «خیلی خوب» در تمام دروس به صورت جهشی به آن پایه ارتقا یابند.

دانش‌آموزان باید از تمام دروس آن پایه و پایه‌های قبل، سطح پیشرفت «خیلی خوب» را کسب کرده باشند.

آموزش و پرورش استثنایی صلاحیت هوشی و روانی دانش‌آموز را به این منظور تأیید کند.

دانش‌آموزان از ارزشیابی دروس تربیت‌بدنی و وضعیت تربیتی معاف هستند.

استفاده از جهش تحصیلی صرفا یک‌بار در طول دوره ابتدایی و برای یک پایه مجاز است

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر